logo

tel. (013) 435 08 20

ul. Szkolna 2

38-440 Iwonicz-Zdrój

CZYM KIEROWAĆ SIĘ PRZY WYBORZE SZKOŁY?

Już niedługo ośmioklasistów i ich rodziców czeka ważne zadanie: wybór szkoły ponadpodstawowej. W tym roku szkolnym ten wybór jest utrudniony w związku z sytuacją epidemiczną w naszym kraju. Odwołane zostały Targi Edukacyjne w Krośnie, tzw. dni otwarte w poszczególnych placówkach czy spotkania zawodoznawcze z uczniami i nauczycielami ze szkół ponadpodstawowych, które co roku odbywały się w naszej szkole. Dlatego podpowiadamy, czym kierować się przy podejmowaniu tej ważnej decyzji. Z tych porad i wskazówek mogą też skorzystać uczniowie i rodzice młodszych klas, by wspólnie porozmawiać o planach na przyszłość, o decyzji dotyczącej kierunku dalszego kształcenia, którą trzeba będzie podjąć za rok, może dwa czy trzy.

Informacji o szkołach warto szukać na różne sposoby: pytając znajomych, czytając rankingi, odwiedzając stronę internetową. Jest też kilka aspektów, jakie warto przeanalizować razem z dzieckiem, by wybrać szkołę nie tylko dobrą, ale przede wszystkim odpowiadającą potrzebom tego konkretnego młodego człowieka.

Co warto wziąć pod uwagę?

Cechy szkoły:

  • profile klas i języki obce, jakich uczą się uczniowie w danej szkole
  • progi punktowe, czyli to, ile punktów trzeba było mieć w poprzednich latach, by dostać się do szkoły, do danej klasy (różnice między klasami w danej szkole mogą być dość istotne)
  • liczebność klas
  • koła zainteresowań, jakie proponują nauczyciele. Dobrze, jeśli poza standardowymi kołami przedmiotowymi jest coś jeszcze – koło teatralne, chór, gazetka szkolna, koło rycerskie, sztuk walki, artystyczne, informatyczne
  • inicjatywy realizowane przez uczniów, np. festiwal sztuk, akcje charytatywne, proekologiczne, noce filmowe
  • misja i wizja szkoły: cele, jakie sobie stawiają nauczyciele, wizję tego, jakiego absolwenta chcą wypuścić po kilku latach wspólnej pracy
  • jacy uczniowie wybierają najczęściej tę szkołę.

Cechy dziecka

  • Co lubi a czego nienawidzi się uczyć?
  • Jakie przedmioty sprawiają mu przyjemność, jakie są ok, jakie są dużym problemem? Czy to, jakie lubi przedmioty, to kwestia nauczyciela czy raczej możliwości i chęci dziecka?
  • Czym się interesuje, o czym chętnie czyta, ogląda filmiki w internecie, o co pyta?
  • Czy ma jakieś trudności w nauce, specyficzne problemy? Czy ma jakieś problemy zdrowotne? Np. alergie, problemy kardiologiczne, które mogą uniemożliwić naukę  w klasie sportowej lub konkretnym technikum czy szkole branżowej.
  • Jakie ma ambicje? Czy mówi o studiach, o zawodach, które wymagają wyższego wykształcenia, a może wręcz przeciwnie – widzi się w rzemieślniczym zawodzie?
  • Jakie ma wyniki szkolnych egzaminów próbnych?

Analiza cech szkoły i potrzeb dziecka powinna być podstawą do podjęcia decyzji o wyborze szkoły. Szkół wybranych powinno być kilka. Po pierwsze ta wymarzona, po drugie ta, do której dziecko się dostanie na pewno (tak na wszelki wypadek, by uniknąć stresu odnalezienia się poza systemem po pierwszej rekrutacji). Pomiędzy nimi warto wybrać kilka szkół, które również odpowiadają potrzebom dziecka, choć może nie są tak idealne. To zwiększa szansę, a także daje poczucie elastyczności. Nie jest dobrze, jeśli młody człowiek stawia wszystko na jedną kartę. Stres przed i gorycz ewentualnej porażki są wtedy dużo większe.

Comments are closed.