25 listopada obchodzimy Dzień Pluszowego Misia. Przy tej okazji warto przypomnieć, jaki wpływ mają zabawki i zabawy na rozwój dzieci i młodzieży.
Zabawki, nieodzowny element dzieciństwa na całym świecie, powstawały wraz z najdawniejszymi cywilizacjami. Są znane nawet w świecie zwierząt. Skąd taka popularność zabawek? Zabawki pomagają rozwijać się i uczyć. Zabawa nie jest przeciwieństwem nauki. Zabawa jest najwyższą formą nauki. Zabawa jest jedną podstawowych potrzeb dzieci. Jest niezbędna do rozwoju. Nie tylko wtedy, gdy dziecko ma dwa, trzy czy siedem lat. Człowiek bawiąc się, uczy się również, gdy ma lat dziesięć, siedemnaście czy dwadzieścia pięć. Zabawa nie tylko uczy, ale pozwala również oderwać się od rzeczywistości. Jest potrzebna każdemu. Choć zabawki nie są do zabawy niezbędne, to ułatwiają wcielanie się w role, mogą stymulować kreatywność, poprawiać motorykę, uczyć rozwiązywania problemów, wspierają rozwój emocjonalny, fizyczny i społeczny.
Wywołując temat zabawek i rozmawiając o tak uniwersalnej potrzebie, jaką jest potrzeba zabawy, możemy budzić wśród dzieci poczucie solidarności z dziećmi na całym świecie. Mówiąc o dawnych zabawkach, pogłębiamy więź międzypokoleniową. Rozmawiając o produkcji zabawek, surowcach, z jakich są wykonane, ich trwałości, omawiając aspekty środowiskowe i etyczne ich produkcji uwrażliwiamy dzieci i wprowadzamy w tematykę odpowiedzialności społecznej i odpowiedzialności osobistej. Pokazując, że zabawki można tworzyć samodzielnie, naprawiać i przeobrażać, wymyślać ich nowe zastosowania, wymieniać się zabawkami, które już nam się znudziły, oddawać je innym uświadamiamy dzieciom, że liczy się nie tylko ilość zabawek, ale to, co z nimi robimy.